BHAG (Big, Hairy, Audacious Goal): zo formuleer je een ijzersterk krachtig doel

BHAG (Big, Hairy, Audacious Goal): zo formuleer je een ijzersterk krachtig doel

Wat is een BHAG?

BHAG staat voor Big, Hairy, Audacious Goal. De letterlijke vertaling hiervan is: Groot Harig Gedurfd Doel. Oftewel een concreet, tijdsgebonden en zeer ambitieus strategisch doel. De term "BHAG" werd bedacht door Jim Collinsin zijn zoektocht naar succesvolle bedrijven.

Een BHAG is een groot en duidelijk doel dat groot en ambitieus genoeg is aan te zetten tot geïnspireerde actie. Het is iets dat je wilt bereiken, maar niet iets waarvan je denkt dat je het niet kunt. Het zorgt ervoor dat je groot gaat denken en daardoor andere acties neemt.


Doelen zonder persoonlijkheid zijn als een raket zonder brandstof


Toch is een goed BHAG formuleren nog niet zo makkelijk. Waar het namelijk vaak misgaat is dat het geformuleerde doel persoonlijkheid mist. En doelen zonder persoonlijkheid zijn als een raket zonder brandstof.

bhag

Voordelen BHAG (Big, Hairy, Audacious Goal)

Een BHAG is een enorm krachtig hulpmiddel om het onmogelijk mogelijk te maken, om jouw grote ondernemersdroom werkelijkheid te laten worden en om koers te bepalen voor je bedrijf. Een BHAG geeft inzicht in wat je doet en waar je heen wilt. Het kan als fundament voor je bedrijf dienen, als stip op de horizon en als kompas. Het dient als een kapstop voor je bedrijf, als een ambitieuze visie voor de toekomst, als de rode draad waar alles wat je doet samenkomt en het zorgt voor duidelijkheid en focus op “what matters”.

Een BHAG inspireert, zorgt voor langetermijn focus en zorgt ervoor dat jouw vuur gaat branden, dat je elke dag vol passie je bed uitspringt en dat je ogen maar blijven sprankelen.

Met een scherpe BHAG wordt het super makkelijk om keuzes te maken omdat het haarscherp laat zien wat een volgende stap kan zijn om dichterbij je doel te komen en wat niet.

Op deze manier is het dus easy peasy om kansen en mogelijkheden van afleidingen en zinloze acties te onderscheiden.

Hoe formuleer je een BHAG (Big, Hairy, Audacious Goal)

Het eerste belangrijke punt is dat je een BHAG vanuit je tenen voelt.

Daarnaast zijn er andere BHAG voorwaarden waar je op moet letten. 

Zo is het belangrijk dat het:

  • Logisch verbonden is met wat je doet
  • Groots, uitdagend en spannend is
  • Duidelijk omschreven en onmiddellijk herkenbaar
  • Ambitieus maar wel haalbaar zijn, het BHAG kan alleen bereikt worden als er anders wordt gedacht en gewerkt
  • Een enkelvoudige (1 specifiek BHAG) en lange termijn doelstelling is
  • Fungeert als een duidelijke katalysator voor groei

Formuleer in 5 stappen jouw BHAG (Big, Hairy, Audacious Goal)

  1. Schrijf je belangrijkste kernwaarden en jouw sterkste superpowers (kerntalenten) op
  2. Schrijf 10 extreem grootste en ambitieuze doelen op. Zie de BHAG als een ambitieuze stip op de horizon. Het beschrijft jouw meest grote droomdoel
  3. Voeg stap 1 en stap 2 samen en maak zoveel mogelijk combinaties van stap 1 en 2
  4. Breng de combinaties terug naar maximaal 5
  5. Puzzel en vorm je (voor nu) definitieve BHAG

Checklist of je BHAG (Big, Hairy, Audacious Goal) groot genoeg is:

  1. Jouw BHAG stuurt jou en jouw strategie aan met een periode van minimaal 10 jaar
  2. Jouw BHAG is uitdagend genoeg, je weet nog niet hoe je dit precies gaat bereiken en het daagt je uit om nieuwe wegen te bewandelen en écht in jouw grootsheid te gaan staan
  3. Jouw BHAG verstrekt jouw business fundament, het sluit aan op je strategisch plan.

Een ijzersterke BHAG en het positieve effect wat deze met zich meebrengt valt of staat met het implementeren en integreren in jouw business. Zonder actie geen resultaat. 

Hulp nodig bij het formuleren van jouw BHAG of even sparren?

Boek dan hier jouw strategiesessie.


Bron:

Collins, J. C., & Porras, J. I. (1994). Built to last: Successful habits of visionary companies. Random House.


Over de schrijver
High Potential biedt Coaching voor ondernemers. Je weet wel, van die eigenwijze typetjes die alles willen en zich door niets laten tegenhouden. Coaching die net even verder gaat. Bij High Potential Factory gaan we verder dan kennis dumpen. Het belangrijkste vinden wij namelijk om jou te helpen om te implementeren en integreren naar wat bij jou past en jou te helpen om de vertaling te maken maken naar jouw praktijk.
Reactie plaatsen