Ondernemersstrategie

Laat jouw bedrijf groeien met een simpele en doeltreffende strategie

Leestijd: 3 minuten

Als ambitieuze ondernemer weet je als geen ander dat succes niet vanzelf komt. Het vergt hard werken, doorzettingsvermogen en vooral een plan. Maar wat als het woord ‘strategie’ je spontaan kippenvel bezorgt? Geen paniek, strategie hoeft niet per se een modewoord te zijn of jouw grootste nachtmerrie. In feite is strategie niets meer dan jouw plan om te bereiken wat je wilt.

Een ondernemersstrategie (ook vaak: bedrijfsstrategie, ondernemersplan of strategisch plan genoemd) is van onschatbare waarde voor de groei van jouw bedrijf. Het helpt je om richting te bepalen, focus te behouden en bied structuur. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw strategie niet te groot, te complex of te overweldigend wordt? Met de volgende stappen kom je een stapje dichterbij jouw doelen.

Waarom is een ondernemersstrategie belangrijk?

Een ondernemersstrategie is van onschatbare waarde voor de groei van jouw bedrijf. Het helpt je om richting te geven, focus te behouden en structuur te bieden. Door een duidelijke strategie te hebben, kun je betere beslissingen nemen en je tijd en middelen effectiever inzetten. Bovendien kun je met een sterke strategie je concurrenten voor blijven en je marktpositie versterken. Het opstellen van een ondernemersstrategie kan echter lastig zijn, vooral als je niet precies weet waar je moet beginnen. In de volgende stappen leggen we uit hoe je een haalbare en effectieve strategie kunt ontwikkelen.

Stap 1: Beschrijf je visie

Een visie beschrijft waar jouw bedrijf voor gaat. Het geeft jouw toekomstdroom vorm en benadrukt welke bijdrage jouw bedrijf wil leveren aan de maatschappij. Met een heldere visie krijgt jouw missie concreet handen en voeten.

Een voorbeeld van een visie is die van Disney: “To make people happy”. Of die van Google: “To provide access to the world’s information in one click”. Kort en krachtig, maar toch duidelijk en inspirerend.

Stap 2: Benoem je missie

Een missie beschrijft wat jouw bedrijf nastreeft en is van toepassing op de huidige situatie. Het schetst een perfecte wereld, die nét niet te realiseren valt, maar waar je langzamerhand wél steeds dichter naartoe werkt. Jouw missie moet groot genoeg zijn om ambitieus te zijn, maar klein genoeg om er mee aan de slag te kunnen.

Een voorbeeld van een missie is die van Starbucks: “To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup, one neighborhood at a time”. Kort, inspirerend en concreet.

Download hieronder gratis jouw Business Model Canvas template
Ondernemersstrategie

Stap 3: Plan je ondernemersstrategie

Als je weet wat jouw visie en missie zijn, kun je jouw route naar succes uitstippelen. Dit doe je met een strategie. Hierin beschrijf je wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd.

Maak jouw ondernemersstrategie concreet en behapbaar, zodat het je richting, focus en structuur geeft. En vergeet niet: de essentie van een goede ondernemersstrategie is de reductie van complexiteit. Het moet compact, effectief en praktisch zijn, zodat het snel resultaten oplevert en precies is wat jij als ambitieuze ondernemer nodig hebt.

Wil jij jouw doelen scherpstellen en vertalen naar een hanteerbare, no-nonsense strategie? Neem dan gerust contact met mij op. Ik help je graag om jouw plannen om te zetten in de praktijk en zo jouw bedrijf naar succes te leiden.

Over Lizzy

Lizzy Prins

Als Business Strateeg richt ik me op ambitieuze ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij visie en strategie, het spotten van marktkansen en het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden. Mijn belangrijkste instrumenten zijn mijn scherpe en frisse blik op de veranderende wereld, organisatieontwikkeling en ondernemen. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *