02 september 2022 
3 min. leestijd

Succesvoller ondernemen door jezelf te zijn

Succesvoller ondernemen door jezelf te zijn

Succesvoller ondernemen door jezelf te zijn

 

Het lezen van marketing- en ondernemersboeken is iets dat ik graag doe. Zo houd ik mijn marketingkennis op peil, ze brengen me op ideeën en het fijne van een boek vind ik dat ik altijd weer even kan bladeren en denken ‘oh ja, dat was het idee’. Een van de boeken die me het afgelopen jaar inspireerde was ‘Rise of the Youpreneur’ van Chris Ducker. Ducker heeft in de loop der jaren meerdere succesvolle bedrijven opgebouwd. Ik wil hier graag kort met je delen wat je aan dit boek kunt hebben als beginnende én gevorderde ondernemer. Plus een paar van de vele tips uit het boek.

Wat is een Youpreneur?

Een Youpreneur is een ondernemer die een bedrijf bouwt gebaseerd op zijn/haar eigen talenten, ervaring, interesses en persoonlijkheid. Kortom, op alles wat jou definieert als ‘jou’.  Een Youpreneur is daardoor altijd authentiek maar vooral ook uniek: niemand kan je nadoen als je jouw unieke combinatie van eigenschappen als uitgangspunt neemt.

In Rise of the Youpreneur laat Ducker zien hoe je jouw ondernemersmerk creëert en vooral hoe je dat merk gebruikt om een succesvol bedrijf (uit) te bouwen. Hij hanteert daarvoor drie fasen:

  • Het ontwerpen en inrichten van je bedrijf
  • De marketing van je bedrijf
  • Het financieel exploiteren van je bedrijf

Daarmee is het boek eigenlijk een snelkookcursus voor ondernemers die een bedrijf willen starten of verder willen laten groeien. Ducker geeft je stap voor stap advies over je niche en klant, je positionering, je marketingkanalen, prijsstrategieën, lanceringen, het bouwen van relaties met klanten en nog veel meer.

 Ondernemerslessen en tips uit Youpreneur

Het boek staat tjokvol ideeën om je merk en bedrijf te laten groeien. Ik pik er hier een paar uit waar ik het hartgrondig mee eens ben, omdat ik uit eigen ervaring weet dat ze werken:

1. Bouw op eigen grond

2. Omring je met de juiste mensen

3. Segmenteer je e-maillijst

 

1. Bouw op eigen grond

Zorg dat je marketingfundament op ‘eigen grond’ staat. Dat betekent dat je de belangrijkste marketinginstrumenten die je inzet zelf bezit, zodat je er de volledige regie over hebt. Gebruik dus liever een eigen website als basis voor je marketing en omzet dan social media. Nog steeds zie ik in social media groepen wanhopige berichten langskomen van ondernemers van wie zojuist de Facebookpagina of Instagram account gehackt of verwijderd is. Met alle dramatische gevolgen van dien. Maar een eigen website en een e-mail lijst in eigen beheer kan niemand je afnemen of ineens voor jou belangrijke functionaliteiten verwijderen. Dat geldt overigens voor meer marketingmiddelen, zoals een podcast, een boek, terugkerend evenement of (online) magazine. 

2. Omring je met de juiste mensen

Bouw relaties op met mensen die je stimuleren, die begrijpen wat je bezighoudt, waar je mee worstelt, die je kunnen ondersteunen of met wie je successen kunt vieren. Deze mensen helpen je om te groeien als ondernemer en als je bewust aan deze relaties bouwt zijn dit de meest waardevolle bronnen voor een mooi bedrijf én leven. Maak eens een lijstje van de mensen met wie je regelmatig kunt sparren over je ondernemerschap of je leven. Heb je er minimaal vijf? Hoe vaak spreek je ze? Mis je nog iemand en hoe zou je meer waardevolle mensen kunnen ontmoeten? Hier bewust over nadenken betekent soms ook dat je bewust afscheid neemt van mensen die je afremmen.

3. Segmenteer je e-maillijst

Ik licht deze tip eruit omdat ik in mijn praktijk zie dat veel ondernemers hun hele lijst dezelfde e-mails en nieuwsbrieven sturen. Maar als je abonnees segmenteert naar hun kenmerken en/of voorkeuren kun je veel gerichter mailen. Daarmee zorg je voor meer positieve respons en krijgen je abonnees het gevoel dat je er echt voor hen bent. Kijk daarom eens goed naar je e-maillijst en vraag je af of je mensen niet in meerdere groepen kunt verdelen die je vervolgens meer passende mails stuurt.

Dit zijn enkele van de tips en ideeën. Het boek heeft een logische volgorde en gaat in op de verschillende fasen die je met je bedrijf doorloopt. En ben je misschien absoluut geen lezer? Dan biedt de Youpreneur podcast misschien een alternatief. 

Deze boekrecensie is geschreven door Linda Krijns. Linda is contentmarketeer en helpt ondernemers om beter vindbaar en zichtbaar te worden. Op haar site vind je een gratis Content Kennisbank en ze is host van de Contentdiva’s podcast. Nieuwsgierig naar Linda? Neem dan gerust een kijkje op haar website.

https://sstroop.nl/

 

 

 

Over de schrijver
Business Coaching voor multi-passionates. Bij High Potential Factory geloven we in grootst dromen. Eigenaar Lizzy is multi-passionate en multi-preneur en gelooft in het omarmen van wie je in de kern bent. Jij bent jouw bedrijf en als multi-passionate heb je vele passies, talenten en superpowers die uiteindelijk allemaal de sleutel zijn naar jouw volle potentieel. Het is haar missie om jou als multi-passionate te helpen om jouw sleutels te vinden en jouw droombedrijf (of bedrijven) hierom heen te bouwen.
Reactie plaatsen