We hebben allemaal onze blinde vlekken als het op schrijven aankomt. In het boek “7 magische woorden” onthult Nicole Tadema 7 woorden die jouw tekst kunnen maken óf breken. Na het lezen van dit ‘goochelboek’ kijk je nooit meer op dezelfde manier naar jouw tekst. Gegarandeerd.
De hamvraag van het boek is hoé de 7 magische woorden werken en vooral ook hoe je deze woorden kan verwerken in jouw tekst. Als je dit op de juiste manier doet dan activeert de magische kracht hiervan.
Wat je moet weten is dat ons brein elke dag 35.000 beslissingen neemt. Elke seconde krijgen we miljoenen prikkels te verwerken. Hoewel, we allemaal het liefste anders willen geloven hebben we weinig tijd om de hele dag bewuste beslissingen te nemen en dit gebeurt dus ook niet.
95% van onze beslissingen gaan op de automatische piloot.
De 7 magische woorden
Het zijn de kleine dingen die het doen en Nicol legt in haar boek goed de nuance uit waar qua resultaat grote verschillen in kunnen zitten.
Ze laat dit zien aan de hand van deze 7 magische woorden: maar, omdat, jij, niet, of, als en jij.
Per hoofdstuk legt ze uit welke invloed het woord op het brein heeft en welke positieve invloed het heeft als je het slim inzet. Ieder hoofdstuk is aangevuld met fantastische maar ook concrete voorbeelden wat enorm helpt om het om te zetten naar jouw eigen praktijk.
Een voorbeeld is het woord maar.
Het woord maar vormt gelijk een negatief beeld in ons brein. Vaak hoor je namelijk aan de manier hoe iets gezegd wordt dat er een “dikke vette maar” aan komt. Je focus gaat daarom niet naar er gezegd wordt, maar naar wat eraan komt (die dikke vette maar dus).
Wat er vaak gebeurt bij “maar” is dat bijna iedereen eerst iets positiefs brengt zodat het slechte nieuws beter land. Alleen is het tegenovergestelde waar. Door goed nieuws op te volgen door slecht nieuws blijft er een vervelende nasmaak hangen bij degene die de ontvanger en dit komt door het woord “maar”
Als je het omdraait wordt het al veel positiever ervaren. Je kan het woord “maar” dus ook slim inzetten zodat het positiever overkomt.
Je vraagt je vast af hoe je dit doet. Het “hoe” zit in de boodschap waarvan je wil dat het de minste aandacht krijgt vóór het woord “maar” te zetten.
Tadema verwoordt dit met een krachtig voorbeeld:
“Wauw, wat was dat een fantastische presentatie. Maar er zat een ladder in je panty.”
Versus:
“Oeps, er zit een ladder in je panty. Maar wauw, wat was dat een fantastische presentatie.”
Voel je het verschil?
Wat maakt "7 magische woorden" een leuk boek?
Wat leuk is aan dit boek is dat het vol staat met woorden die gebaseerd zijn of gecombineerd worden met beïnvloedingtechnieken. Meer inzicht hierin kan je je helpen om gedrag te sturen en de voor jou gewenste resultaten te realiseren.
Tadema’s schrijfstijl is luchtig en vlot en het boek leest daardoor makkelijk weg. Ook de vormgeving draagt bij aan het makkelijk weglezen. Na het lezen van het boek, kan het boek door naar de volgende rol namelijk die van “naslagwerk”
Voor wie is dit boek interessant?
Het boek is interessant voor iedereen die teksten schrijft en gedrag wil beïnvloeden. Denk aan web-teksten, social-media berichten, e-mails, vacatureteksten of offertes. Is het schrijven van teksten een onderdeel van je werk? Dan wil je dit boek niet missen!
Lizzy Prins
Als Executive Coach en Business Strateeg richt ik me op ambitieuze ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij visie en strategie, het spotten van marktkansen en ondernemersvaardigheden. Mijn belangrijkste instrumenten zijn mijn frisse blik op de veranderende wereld, organisatieontwikkeling en ondernemen. Ik kan snel tot de kern doordringen en help je graag verder.