Strategie

De 7 essentiële onderdelen van een goed strategisch plan

Leestijd: 2 minuten

Visie, missie en strategie: niet zomaar wat bij elkaar geraapte woorden, maar de kern van een strategisch plan en de basis voor jouw succes. Daarom wil je als ondernemer echt helder hebben wat jouw visie, missie en strategie zijn. Met dit stappenplan maak je een strategisch plan dat staat als een huis!

Een goed strategisch plan geeft aan wat je wilt bereiken met je business en hoe je dat wilt doen. Het is een document dat de langetermijnvisie en doelen van jouw business beschrijft en de stappen die nodig zijn om deze doelen te bereiken. We leven in een snel veranderende (VUCA) wereld. Meebewegen met deze veranderingen, is noodzakelijk om te overleven. Turbulente tijden vragen meer dan ooit om een heldere strategie. Zonder strategie overkomt het je, met een strategie kun je er zonder kleerscheuren vanaf komen.

De belangrijkste onderdelen van een strategisch plan

  1. Visie en missie: Je begint met je visie. Hoe ziet de ideale wereld eruit voor jouw bedrijf, wat vind je belangrijk en wat wil je bereiken in de toekomst? Een visie is voor de lange termijn en gaat een heel business-leven lang mee. Droom dus groot en maak hem groots en meeslepend. Een visie kun je gebruiken om richting te geven, je te onderscheiden van anderen en om te inspireren. Je missie is de opdracht van je bedrijf in het bereiken van je visie, het is de motivatie achter het bestaan van je business. Je missie zegt wie je bent, wat je doet en vooral waarom je dat doet. Door te weten waar je naartoe wilt en waarom, wordt keuzes maken in waar je wel of niet je tijd aan wilt besteden makkelijker. 
  2. Situatieanalyse: Dit is een overzicht van de huidige situatie van je business, inclusief de sterke en zwakke punten, kansen en mogelijkheden, maar ook bedreigingen.
  3. Doelen en doelstellingen: Dit zijn de specifieke doelen die jij met jouw business wilt bereiken en hoe deze gemeten zullen worden.
  4. Strategieën: Dit zijn de stappen die je neemt om de doelen te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld betekenen het opzetten van nieuwe producten of diensten, het uitbreiden naar nieuwe markten of het versterken van je online aanwezigheid.
  5. Actieplan: Dit is een lijst met specifieke acties die nodig zijn om de strategieën uit te voeren, met wie waarvoor verantwoordelijk is, de deadlines en eventuele middelen die nodig zijn.
  6. Monitoring en evaluatie: Dit zijn mechanismen om te bepalen of je op koers ligt om je doelen te bereiken en om eventuele aanpassingen te doen als dit niet het geval is.
  7. Je eigen talenten en voorkeuren: Neem ook je eigen talenten en voorkeuren mee in het opstellen van je strategisch plan. Hoeveel tijd wil je beschikbaar zijn om aan doelen te werken, hoeveel tijd wil je vrij zijn. Welke taken ben jij het allerbeste in en welke kan je beter uitbesteden?
Een strategie zonder persoonlijkheid en jouw visie is als een auto zonder benzine
 
Extra tip: Maak je strategisch plan zo concreet en behapbaar mogelijk, op deze manier geeft het richting, focus en structuur.
 

Het is belangrijk om te onthouden dat een strategisch plan niet statisch is en dat het regelmatig aandacht nodig heeft en aangepast moet worden, om ervoor te zorgen dat het aansluit bij de veranderende behoeften en omstandigheden van jou en jouw business.

Meer weten over business concepten en strategieën? Bezoek deze pagina.

 
 
Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *