Innovatie bedrijf

Het ‘geheim’ achter innoveren: acht tips voor ondernemers

Leestijd: 4 minuten

Als ondernemer ben je druk, druk, druk met de dagelijkse gang van zaken en het komt regelmatig voor dat het erbij inschiet om verder te denken dan morgen. Maar als je een toekomstbestendig bedrijf wilt bouwen moet er ruimte zijn voor innovatie en nieuwe ideeën.  Maar hoe kom je aan die innovatieve ideeën en wat maakt een bedrijf innovatief?

 

1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Innoveren vraagt om een goede voorbereiding. Als je op vakantie gaat, ga je ook niet zonder plan de deur uit maar bedenk je waar je heen wilt, wat je allemaal wilt gaan doen en wat je voor de reis nodig hebt. Zo werkt het ook met innoveren. Het is belangrijk om te weten welk probleem je wilt oplossen, welke doelen je wilt bereiken en wat jouw visie is. 

1. Toets je idee

Bij een nieuw product bepaalt jouw klant uiteindelijk of het wel of geen succes wordt. Toets dus regelmatig of jouw klanten wel op jouw nieuwe producten of diensten zit te wachten. Houdt daar aan de andere kant ook weer niet te hard aan vast. Soms weten mensen namelijk helemaal niet wat een oplossing is voor het probleem. Denk bijvoorbeeld aan de Ipod, Ipad en de mobiele telefoon, daar zaten ook weinig mensen op te wachten. Ook zei Henry Ford: ” Als ik aan mensen zou hebben gevraagd wat ze wilden, dan zouden ze hebben gezegd: ‘Een sneller paard.’”

 

Steve Jobs_Ipod

2. Samenwerken: 1+1 = 3

Blijf niet alléén met je idee rondlopen. Het kan lastig zijn om je ideeën alleen van de grond te krijgen en ook weten twee meer dan één. Je tijd als ondernemers is schaars en je kan dit maar één keer kan uitgeven. Er is altijd wel iemand met wie je kan sparren over je ideeën, die met je mee wil denken of die samen met jou jouw ideeën wil uitwerken. Bang dat je idee gejat wordt hoef je ook niet te zijn. In een wereld vol ideeën is de kans vrij klein dat je met een nieuw uniek idee komt. Iets “weten” is nog geen “doen” en ook in het geval dat een ander met jouw idee aan de haal gaat zal deze altijd een andere kleur aan een idee geven, simpelweg omdat iedereen uniek met unieke kennis en ervaring. De kans dat iemand “jouw idee” op dezelfde manier tot leven gaat brengen als dat jij van plan was, is nagenoeg nihil.

“Je hoeft niet bang zijn dat je idee gejat wordt.”

3. Zet je oogkleppen af

Als innovatieve ondernemer wil jij de concurrentie voor blijven. Wees daarom goed op de hoogte van wat er jouw markt gebeurt en van wat je concurrentie doet. Analyseer de markt en je concurrentie goed, op deze manier spot je makkelijk marktkansen. Verras je klanten met een bezoekje en verdiep je in trends, technologieën en innovatieve businessmodellen.  Benader problemen vanuit verschillende perspectieven zodat je tot nieuwe oplossingsrichtingen komt. Verzamel regelmatig feedback en doe daar je voordeel mee en vraag je regelmatig af met wat voor problemen jouw klant in de toekomst te maken krijgt

4. Ontwerp snel

Het is zonde als je veel tijd hebt besteed aan het ontwikkelen van een een nieuw product of dienst en er niemand warm voor loopt. Slimmer is om kort cyclisch te ontwikkelen. Verplaats je zo goed mogelijk in de behoeften en verlangens van jouw potentiële klanten en ga zo snel mogelijk met een prototype onder je arm naar je potentiële afnemers om erachter te komen wat wel en niet werkt.

5. Ga vreemd

Inspiratie is op elke hoek te vinden. Neem eens een kijkje in andere sectoren en branches. Stap uit je eigen bubbel, kijk om je heen en doe daar ideeën en inspiratie op over creatieve en innovatieve oplossingen.

6. Laat het lekker sudderen

Goede ideeën komen over het algemeen niet als je ervoor gaat zitten. Het gebeurt veel vaker spontaan onder de douche, tijdens het voeren van gesprekken of in de auto. De sleutel zit in ruimte in je hoofd, dit is vaak de basis voor een briljant idee.

 

Design thinking

7. Ontdek jouw beste innovatie moment

Er is geen specifiek moment dat het beste is om te innoveren als ondernemer. Het is belangrijk om altijd alert te zijn voor nieuwe kansen en trends in de markt, en snel te reageren wanneer er een kans zich voordoet. Soms kan het juist voordelig zijn om te innoveren wanneer de concurrentie dat niet doet, en soms is het juist beter om te wachten tot de markt klaar is voor een bepaald product of dienst. Aan de andere kant kan het voor jezelf als ondernemer handiger zijn om te innoveren als je de wind mee hebt, dan heb je namelijk geld en tijd. Het is belangrijk om continu te blijven evalueren en bijstellen om te zorgen dat jouw bedrijf groeit en succesvol blijft.

8. Durf te falen

 Innovatie is het proces van het ontdekken van nieuwe dingen, en soms betekent dit dat een idee niet werkt. Zie falen als een kans om te leren.

Over Lizzy

Lizzy Prins

Als Business Strateeg richt ik me op ambitieuze ondernemers en zzp’ers. Mijn interesses en speerpunten liggen bij Business visie en strategie, marktkansen en toekomstbestendige ondernemersvaardigheden. Mijn belangrijkste instrumenten zijn mijn frisse blik op de veranderende wereld, organisatieontwikkeling, bedrijfsgroei en ondernemen. Ik kom snel tot de kern en help je graag verder.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *